Dupa modificarile modificarilor:) din octombrie firmele platitoare de tva depun declaratia 394 cu toate operatiunile catre/ de la persoane fizice sau juridice. Aceasta declaratie se depune de platitorii de tva lunar pana in 30 a lunii urmatoare si pentru cei care platesc trimestrial pana in 30 a lunii urmatoare terminarii trimestrului.
Ce inseamna, de fapt toate operatiunile care se declara?
Pana acum se declara:
-Orice operatiune taxabila in Romania care avea factura. Aici sunt incluse si operatiunile de taxare inversa, avansurile, autofactura.
De acum se declara:
-Operatiunile cu persoane neinregistrate in scopuri de tva;
-Operatiunile cu persoanele stabilite in alt stat UE care nu sunt obligate sa se inregistreze ca platitori in tara noastra;
-Operatiuni cu persoane din afara UE care nu trebuie sa se inregistreze in scopuri de tva in Romania;
-Incasarile realizate din operatiuni efectuate prin casele de marcat, deci aici sunt bonurile fiscale, efectiv se trec numarul de bonuri fiscale emise.
Referitor la facturile emise catre persoanele fizice:
-In intervalul octombrie – decembrie se declarata doar numarul de facturi si valorile pentru acele facturi care au valoarea pana in 10000 lei inclusiv.
- De la 1 ianuarie 2017 in declaratia 394 se vor declara: numele, prenumele, CNP si adresa persoanelor fizice indiferent de valoarea facturii.
Ce nu se declara in declaratia 394:
-Operatiunile cu partenerii din UE care au cod valid de tva, de fapt ceea ce se declara in declaratia 390.
Fiecare document primit la contabilitate o sa fie analizat pe aceste puncte:
-E taxare inversa?
-E tva la incasare?
-E factura simplificata?
-E doar bon fiscal?
-Lipsesc facturi emise? Se declara plaja de facturi utilizate intr-o luna, numarul si seria facturilor stornate ori anulate.
-Sunt deseuri, plante, cladiri, terenuri, etc pentru achizitiile de la persoane fizice?
Ne batem capul pentru ca aceasta declaratie 394 ca sa fie utilizata de autoritatile fiscale pentru o analiza de risc in baza careia vor avea loc inspectiile fiscale. Se confrunta situatiile dintre firme, se analizeaza tipurile de tranzactii si ce persoane sunt implicate apoi vin pe teren.
Din punctul meu de vedere o sa fie o harababura la care noi contabilii o sa ne adaptam chiar daca nu vrem:)
Scrie un comentariu