V-am atentionat intr-un articol despre optimizarea fiscala ca o metoda legala de aplicat este sa acordam mostre clietilor nostri cu documente justificative, in schimbul includerii acestora pe cheltuieli nedeductibile.
Cu siguranta multi comerciati si producatori dau mostre clientilor pentru a le arata ce produse calitative au, insa multi nu stiu ca exista niste cai legale de a inregistra aceste mostre.
In dictionar mostra este definita ca fiind un exemplar luat dintr-o serie de obiecte identice sau cantitate mica dintr-o marfa, dintr-un material, dupa care se pot aprecia anumite insușiri ale acestora; proba, eșantion.
In Codul Fiscal mostrele sunt specificate la impozitul pe profit in cadrul cheltuielilor efectuate in scopul desfasurarii activitatii economice prin urmatorul paragraf:
„ cheltuielile de reclama si publicitate efectuate in scopul popularizarii firmei, produselor sau serviciilor, precum si costurile asociate producerii materialelor necesare pentru difuzarea mesajelor publicitare. Se includ in categoria cheltuielilor de reclama si publicitate si bunurile care se acorda ca mostre, pentru incercarea produselor si demonstratii la punctele de vanzare, precum si alte bunuri si servicii acordate cu scopul stimularii vanzarilor".
Daca mergem in sfera TVA-ului gasim mostrele parca cu o alta forma dar cu aceeasi palarie:). Nu se considera livrare de bunuri: „ bunurile acordate in scop de reclama si cuprind, fara a se limita la acestea, bunurile oferite in mod gratuit in cadrul campaniilor promotionale, mostre acordate pentru incercarea produselor sau pentru demonstratii la punctele de vanzare”.
Va recomand documentele justificative sa le faceti "ca la carte" pentru ca altfel nu o sa fie clar ca sunt mostre sau nu bunurile pe care le dati la clientii dumneavoastra.
Astfel, precizez pe puncte:
-nu se emit facturi pentru acordarea de mostre, deoarece operatiunea nu constituie livrare de bunuri;
-se intocmeste un aviz de insotire a marfurilor, pe care va fi inscrisa mentiunea:„ nu se factureaza, mostre acordate cu titul gratuit in cadrul campaniei promotionale /testare din perioada..";
- in contabilitate inregistrati pe cheltuieli cu reclama si publicitatea pe baza bonului de consum atasat la avizul de insotire a marfii;
- avizul sa fie semnat de catre client si sa aveti completat numele clientului ca sa aveti dovada certa ca ati dat mostrele;
- pentru primirea in gestiune a mostrelor se va intocmi nota de intrare receptie de catre clientii dumneavoastra bineinteles daca nu sunt persoane fizice.
De asemenea va aduc in atentie sa nu confundati mostrele cu bunurile acordate in mod gratuit. Pentru aceste bunuri o sa scriu un alt articol ca acolo sunt niste conditii clare pentru a demonstra ca nu se considera livrare de bunuri, adica nu se factureaza.
Succes cu vanzarile!
cristina
Buna Nicoleta! Avizul este documentul care inlocuieste factura sau se foloseste ca document de transport. Cu un bon de consum nu am cum sa plec din propria firma. Eu as proceda asa: daca mostrele mele pleaca din firma mea as face aviz si in asa fel fac si descarcarea mostrelor. Daca dau mostrele in propriul sediu sau punct de lucru as face bon de consum pentru ca nu am de ce sa fac aviz ( nu pleaca mostrele).
Nicoleta
E in regula ca mostrele sa fie scazute din gestiune pe baza de bon de consum si nu de aviz?
Nicoleta
E in regula ca mostrele sa fie scazute din gestiune pe baza de bon de consum si nu de aviz?